¥ SEAPA

Southeast Asian Press Alliance
538/1 Samsen Road, Dusit, Bangkok, 10300 Thailand
Phone/Fax (662) 2435579, Email: seapa@seapabkk.org

PRESS STATEMENT - THAILAND

23 June 2004

Thai Criminal Court Decision to Accept Libel Suit Alarming
Source: Southeast Asian Press Alliance (SEAPA), Bangkok

The following is a 22 June 2004 statement by SEAPA:

The Southeast Asian Press Alliance (SEAPA) is alarmed by the decision of a criminal court in
Thailand to accept a libel suit filed by a Thai telecommunications conglomerate owned by Prime Mini
ster Thaksin Shinawatra's family against media reform campaigner Supinya Klangnarong, a local
newspaper and three of its editors for a story alleging that the company was benefitting under
Thaksin’s tenure.

The court ruled on 22 June 2004 that Supinya, the secretary-general of the Campaign for Popular Med
ia Reform and the four other defendants from the local-language Thai Post “could be found guilty und
er the Criminal Code for conspiring to publish a libelous statement against Shin Corp”. The court set
6 September 2004 as the start of the trial in Bangkok.

The court's decision marks the beginning of what could be a landmark case to test the justice system’s
impartiality and gauge civil society’s resolve in keeping government and its business cronies in check.
It would also test the government’s adherence to constitutional guarantees on the public’s right to free
expression and information.

Shin Corp’s libel suit stemmed from a story quoting Supinya, who said that based on facts that she
had gathered, it appeared that the corporation was a major beneficiary of Thaksin’s policies, judging
by the sharp rise in its profits since he became prime minister in February 2001. The story was
published by the Thai Post on 16 July 2003. The court started hearing the complaint on 01 December
2003.

SEAPA is concerned that the court decision allowing the libel suit to proceed could undermine the
right of journalists and civil society to scrutinise and question government policies or decisions which
are inimical to the public‘s interests and set a precedent for future cases which the government could
use to intimidate and silence its critics.

"I am not totally surprised by the court's decision, although I feel a little bit upset about it," Supinya to
1d SEAPA.

Supinya insists she has the right to express herself, adding her statement was based on facts and a lon
g-time research on an emerging pattern of media ownership by big business groups in Thailand. "If I s
hied away from speaking up, who would dare speak up when our data is clear enough to take a compa
ny with a conflict of interests with politics to task," she said.

Founded in 1983, Shin Corp controls iTV television station, owns the country’s biggest mobile phone
company and Internet provider and holds a monopoly on the satellite communications business.
According to the company’s financial statement, its income rose to the equivalent of 3.0 billion U.S.
dollars in 2002 from 2.02 billion dollars in 2001.

(This statement was sent to Shin Corp in Bangkok on June 23, 2004))

We call on IFEX members to send protest letters to the following address:



Boonklee Plangsiri

Chief Executive Officer

Shin Corporation Public Company Limited
414 Phaholyothin Rd

Phayathai, Bangkok

Thailand

Tel: 66-2-2995555

Fax: 66-2-2995039

Thank You
SEAPA Alert Coordination



